Friday, March 15, 2013

Breviar de înjurături infantile

Mie îmi place graiul colorat. Îmi place să am un discurs care să fie cât mai zemos, haios și ușor de înțeles. Din acest motiv, am în limbajul zilnic tot felul de cuvinte din sertarul cu mizerii. Vorbesc cu “pu” și cu “pi” în funcție de nevoile semantice de moment. Sunt de părere că o înjurătură sau un cuvânt “urât” strecurat cu cap la locul lui pune un kilogram de sare peste mesaj și aduce mai multă lumină asupra lui. Mai simplu spus, am o gură cam spurcată.

Bun, vorbesc colorat, dar cum se împacă asta cu creșterea baiețelului meu de doi ani? Păi nu prea merge, că îmi cam ascund culorile și licențele poetice în preajma lui. Nu vreau să îmi zică: tăticuleee, mai iesim și noi afară, în plm? M-ar cam intimida asemenea cuvinte rostite de o voce drăgălașă și curată de copil. Ca atare, îmi inghit organele din vocabular cam în proporție de 99%. Problema e că mai scapă câte o coadă de înjurătură – din ăia 1% – pe care o aude și pe care o înregistrează instant. Mi se pare, de fapt, logic să o înregistreze – e un cuvânt nou – și, fiind la vânătoare de cuvinte noi, prinde plm-ul din zbor într-o clipită. Sau, când înjurăm tare și apăsat la ceas de nervi, cuvântul măscărit devine cu atât mai interesant cu cât îi arată o cale de a-și manifesta și el nervii pe care îi are din plin.

Ce e de făcut? Scrie în multe cărți cum că ba să îl ignori ca să nu înteleagă că a spus ceva important și să dea uitării grosolănia, ba să îi explici ce a zis și să îl rogi să nu spună cuvintele astea nici de față cu adulții, nici cu copiii (să le rostească doar în camera lui, de exemplu).

Continuarea haioasa aici. :) http://totuldespremame.ro/invitati-speciali/dedi-grigoroiu-pisica-mamei-tale


8 comments:

  1. Ce să zic, nu prea mi se pare haios ca un copil de 2 ani să vorbească cu "pida măti"... Părinţii pot folosi la nervi înjurături mai "curate" - de pildă, "paştele mătii".
    Întrebarea mea ar fi: dacă nu ţi-ar plăcea să-l auzi pe Luca cu "plm", de ce foloseşti tu însuţi înjurătura asta? Ca să fiu sinceră, m-am săturat s-o aud la fiecare colţ de stradă. Nu înţeleg de ce bărbaţii care o folosesc (şi nici femeile de lângă ei) nu văd cât de degradantă este pentru ei această înjurătură (tot ţin "în gură" o chestie care ar trebui să stea, în public, numai în pantaloni). Şi nu, nu ţine de gustul fiecăruia, nu ţine de "Aşa-mi place mie să vorbesc", pentru că nu există limbaj privat, limbajul e comun. Un limbaj murdar nu-l murdăreşte doar pe cel care îl foloseşte, ci şi pe cei care îl aud. (În mod similar, când cineva vorbeşte greşit limba română, nu înseamnă că are el o limbă română stâlcită, ci că limba română e stâlcită prin el.)
    Nu sunt o pudibondă, dar - mii de pipe! / la naiba! - cred că e straniu ca aceste înjurături - dintre cele mai dure ale limbii române - să se plimbe prin guriţa unui băieţel de 2 ani.
    Cele bune!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ileana, nici mie nu imi place sa il aud injurand. Problema este ca mi-au scapat demonii la varsta la care eram convins ca nu are cum sa ii prinda din zbor. Plm ramane juice-ul care imi umple paharul doar mie cand chiar simt ca se cere in discurs. Injuraturile romanesti sunt prea misto ca sa nu le folosim cu cap. Problema e ca ai nostri copii le prind prea devreme. :) injuratura ramane ca o replica buna de film - face finalul oricarui dialog zemos - "my walllet is the one that says bad mother fucker on it"

      Delete
    2. De acord, înjurăturile îşi au (uneori) farmecul lor. Dar cum să-i transmiţi asta unui copil de 2 ani...? De asta cred că ar trebui să ne abţinem... sau să le înlocuim pe cele dure cu unele mai blânde.

      Erratum: În primul meu mesaj am vrut să spun "patele măti" (adică, desigur, "paştele mă-tii"). :)



      Delete
    3. Nu m-am facut bine inteles. Imi dau pumni in cap ca mi-a scapat pasarica si departe de noi sa il invatam sa injure. Am comis-o nasol dar am vrut sa transform asta intr-o scriere haioasa. Haz de necaz.
      Pestele ma-sii de treaba! :)

      Delete
  2. salut

    ideea e ca obtin reactii puternice de la adulti (zeii pt ei) cand folosesc aceste cuvinte (fiul meu zicea ca pzd matii e in avion, pt ca prima data a auzit-o intr-un context cu aeroportul)
    la noi a mers cu joaca asa: stii plm sau mortii mt nu sunt asa de impresionante dar daca te aud spunand (si poti sa bagi ceva total aiurea) bananarama sau carnatii si ciorapi cred ca o sa si mor; si vorbit cu prietenii sa reactioneze exagerat cand le foloseste pe astea noi; in timp am inceput si noi sa injuram cu branza si mustati;
    bafta multa

    ReplyDelete
  3. Nu ar fi mai simplu si mai sanatos daca te-ai lasa de injurat? :)

    ReplyDelete
  4. Trebuie sa fim mult mai cumpatati si sa ne abtinem in fata celor mici. Noi ar trebuie sa le dam un exemplu pozitiv.

    ReplyDelete